چرا این وضعیت اسفبار در مشاغل و اوضاع کسب و کار اتفاق افتاده ؟ واقعا مقصر کیست و آیا راهکاری موجود است؟

 

بعنوان کسی که سالها در حال کار هستم تا بحال وضعیتی به این بدی را تجربه نکرده بودم . هر روز یک شرکت و یا کارخانه در حالت تعطیل و یا نیمه تعطیلی قرار می گیرد. بسیاری از افراد با تجربه هر روز در شرایط بدتر شغلی قرار می گیرند. افراد تازه کار هم که شرایط بهتری را ندارند.

جدیدا با یکسری از فارغ التحصیلان صحبت می کردم و صرفا نا امیدی را در صحبت هایشان می دیدم . به دلیل فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و اطلاعات بد که هر روزه دریافت می کنند، عملا دچار یاس و نومیدی شده اند.

کسب و کارهایی که سالها پرچمدار صنعت خود بودند در حال تعدیل نیرو هستند و به این ترتیب معضل کار و شغل که از دیرباز گریبان گیر این مملکت بوده است وارد فاز جدیدی شده است.

آیا صرفا مقصر تحریم ها است؟ 

به نظر من با وجودیکه تحریمها قطعا موثر بوده است ولی دلیل اصلی وضعیت جاری کشور نیستند. سوء مدیریت در کشور بیداد می کند و کارها به دست افراد ناکاردان افتاده است. شرکتها بجای اینکه با مدیریت صحیح شرایط را سپری کنند و از سیاستهای درست بهره ببرند برعکس در وضعیت خفته قرار گرفته اند. 

مشکلات مدیریتی و جناحی معضلی است که همه ی بخش های کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. فساد اقتصادی نیز به این امر اضافه شده است.

 

به نظر اینجانب سیاستهای دولتی که باعث ایجاد شرکتهای خصولتی شده است یکی از معضلات بخش کار است. شرکتهای خصوصی هم که نه توان لازم را دارند و نه انگیزه مناسب.

 

شاید تنها راه این است که دخالت دولت در شرکتها کاهش یابد و شفافیت لازم را به این بازار برگرداند.

 

با امید روزهای بهتر