درک تفاوت بین یادگیری و آموزش مهم است. البته، آنها به طور ناگسستنی ای پیوند خورده اند، اما آنها جنبه های یکتایی از هر فرآیند آموزشی هستند. آموزش عبارت است از دادن اطلاعات و دانش، از طریق گفتار، متن نوشتاری یا سایر روشهای ارائه دادن به شیوه ای که یادگیرنده را هدایت کند. یادگیری فرآیند جذب آن اطلاعات به منظور افزایش مهارت ها و توانایی ها و استفاده از آن در زمینه های مختلف است.

 

هدف هر چه باشد، کیفیت یادگیری تا حد زیادی به کیفیت آموزش متکی خواهد بود، بنابراین نقش مربی بسیار مهم است زیرا می تواند تأثیر زیادی در نتیجه یک دوره برای یادگیرنده داشته باشد.

بیایید ویژگی های هر یک را بررسی کنیم و ببینیم چه چیزی باعث می شود یک محیط یادگیری الکترونیکی کار کند.

 

 

ویژگی های یادگیری

همانطور که در بالا ذکر شد، یادگیری فرایند جذب اطلاعات و حفظ آن با هدف افزایش مهارت ها و توانایی ها برای دستیابی به اهداف است – اما یادگیری چیزی بیش از این نیز هست. یادگیری همان چیزی است که ما می خواهیم برای شرایط غیر خاص و غیر منتظره به آن مجهز شویم و این دو از هم متمایز نیستند. در حالی که شما یاد می گیرید کاری خاص انجام دهید، شما نیز ناخواسته مجهز به دانش و یا مهارت هایی برای مقابله با چالش های آینده هستید. در اصل، یادگیری همه چیز در مورد فقط تجهیز یک فرد برای مقابله با مسائل امروزی نیست، بلکه آماده شدن برای خلاقیت در یافتن راه هایی برای مقابله با مسائل آینده است.

ویژگی های آموزش

از طرف دیگر آموزش بیشتر بر توسعه مهارتهای جدید یا مجموعه مهارتهایی که مورد استفاده قرار می گیرند تمرکز دارد. بعنوان مثال آموزش فرآیندی است که هر یک از کارمندان جدید هنگام پیوستن به یک شرکت از طریق آن یاد می گیرند که چگونه کارهای روزانه را انجام دهند، بدانند که بخش آنها چگونه کار می کند و چگونه ابزارهای خاص شغلی برای انجام مسئولیت های خود عمل می کنند. در اصل، از طریق آموزش، ما به دنبال تغییر شکل رفتارهای فرد نیستیم، بلکه نکته این است که به کارمند یا یادگیرنده یاد بدهیم که چگونه کارها انجام می شود تا آنها بتوانند فرآیندی را به تنهایی انجام دهند.

در حالت ایده آل، یک محیط یادگیری از اصول یادگیری و آموزش در کل برنامه درسی خود استفاده خواهد کرد. این امر به مربیان / آموزش دهنده ها این امکان را می دهد تا ابزارهایی را برای مقابله با موضوعات فعلی، توسعه مهارت های زندگی، پیشرفت مهارت های حل مسئله و استفاده از منابع به بهترین شکل ممکن در اختیار دانش آموزان خود قرار دهند.

 

منبع:

آموزش و یادگیری