تکنیک های بسیاری مورد توجه مدیران قرار میگیرد و در مراودات و فعالیتهای روزمره از آنها بهره می برند. این تکنیکهای موثر بعنوان بازوی ایشان عمل می کنند و باعث ادامه کارکرد ایشان و مجموعه مربوطه می گردد.

مدیران اگر به دانش روز مجهز نباشند آنگاه نمی توانند یک شرکت را به سرمنزل مقصود برسانند. در این مطلب سعی می کنم یکی از این تکنیک ها که به نام تکنیک تحقیر نام گذاری کرده ام را تشریح نمایم

 

مدیران به دودسته اصلی تقسیم می شوند : مدیران موفق و مدیران ناموفق

ولی همانطورکه می دانید هر کلمه ای در بسترهای مختلف دارای معانی مختلفی می گردد. مثلا وقتی شما از موفقیت یک مدیر صحبت می کنید باید بدانید که در چه کشوری و با چه شرایطی در حال صحبت هستید.

لذا تعریف مدیر موفق و مدیر ناموفق هم با توجه به بستری که می شناسیم مورد بررسی قرار می گیرد.

در اکثر سیستم های دولتی و نیمه دولتی موفقیت یک مدیر به معنی میزان فعالیتهایی معرفی می شود که برای رسیدن به اهداف خودش تعریف کرده است. لذا در همین جا اختلاف بزرگی با سایر کشورها هویدا می شود. موفقیت مدیر و شرکت مربوطه هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. مدیر موفق یعنی یک شخصی که توانسته است از نظر خودش موفق شود و این امر هیچ ارتباطی با موفقیت شرکت مربوطه ندارد. این موفقیت برای افراد مختلف معانی مختلفی می یابد و لذا تعریفی مشخص و معین و جهان شمول ندارد. 

مدیر ناموفق نیز به تبع تعریف فوق الذکر معنی می یابد.

 

با در نظر گرفتن مقدمه فوق، تکنیک هایی که در سطر اول این بحث مورد اشاره قرار گرفت روشنتر می شود و یکی از مهمترین آنها تکنیک تحقیر برای یک مدیر موفق است.

 

یک مدیر موفق به خوبی از این تکنیک سود می برد و افرادی را که به هر نحوی در خلاف جهت موفقیتش حرکت می کنند را با این تکنیک به مسیر صحیح هدایت می نماید.

با تکنیک تحقیر افرادی که در یک سیستم توانایی هایی دارند را خاموش می کنند و با روش ها و ابزار مربوط به این تکنیک افراد را مجبور به پیروی از خواسته ها می نمایند.

 

و اما ابزار تکنیک تحقیر:

 

1- اعتماد به نفس بسیار زیاد بطوریکه به هیچ وجه قابل شک نباشد

2- اظهار نظر در خصوص مواردی که متخصصان مربوطه هم به سختی در آن مورد صحبت می کنند

3- استفاده از مشاوران ناتوان در کنار خود برای به رخ کشیدن امکان کنار زدن افرادی که دیر توجیه می شوند

4- هایلایت کردن ایرادات و اشکالات افراد و کوبیدن دائم بر سر آنها

5- مبری دانستن خود از هر گونه ایراد و اشتباه

6- تمرکز اختیارات در دست خود و الزام تمام افراد سازمان به سمت خود برای کوچکترین اقدام ممکن

7- دخالت مستقیم در کارهایی که هیچ ربطی به شما بعنوان مدیر ارشد ندارد و بهم ریختن روند جاری امور

8- ایجاد باند در دور خود و متهم کردن افراد متخصص به باند داشتن

9- عدم توجه به مسائلی که وظیفه اصلی شماست و پرت کردن حواس دیگران با مسائل بی ارزش 

10- مقصر دانستن سایرین که اجازه انجام کار به شما را نمی دهند.

11- تمرکز کامل بر نیازهای شخصی و متهم کردن دیگران به این امر

 

مطمئنا با استفاده صحیح از ابزارهای تکنیک تحقیر به راحتی مدیری موفق خواهید شد