در شرایط جاری تخصص بطور کامل مهجور شده است و قدر و منزلت خودش را از دست داده است. عموما شرکت ها به دلیل اینکه بر پایه تخصص نفرات بنیان نهاده نشده اند به نفرات هم وابسته نیستند. به این معنی که غالبا کارها بر اساس رانت بین شرکتها توزیع می شود. غالبا افراد متخصص به نوعی سرخورده شده اند و با مشکلات عدیده مواجه هستند. از یک طرف افراد متخصص به دلیل شخصیت کاری که برای خودشان قائل هستند نمی توانند تن به تملق بدهند و از طرف دیگر تخصص شان جایگاهی برایشان ایجاد نمی کند. 

 

برخی رشته ها به دلیل شرایط ویژه ای که دارند در این خصوص وضعیت بهتری دارند. مثلا رشته معماری  به دلیل اینکه می تواند برای خودش کسب و کاری راه بیندازد شرایط بهتری دارد و می تواند از زیر کارمندی فرار کند. رشته هایی مانند تغذیه نیز شبیه معماری هستند از این جهت که می توانند با ایجاد کلینیک تغذیه و ارائه رژیم های مختلف برای خودشان کار کنند. 

 

به هر حال همیشه توصیه من به دوستانی که در حال انتخاب رشته هستند. حرکت به سمت رشته هایی است که بتوانند بعدا برای خودشان کنند حتی اگر نمی توانند وارد یک رشته اینچنینی شوند تخصص هایی را کسب کنند که بتوانند با آن به طور مستقل به کسب درآمد بپردازند. از جمله آشپزی و یا آرایشگری و ...

 

شرایط کار کردن در شرکتها بسیار سخت است و قطعا کارمندی مانند سابق مورد توجه نخواهد بود